کد مطلب:315304 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:220

بهادر شاه ظفر، آخرین شاه مغول و گرفتن حاجت از شبیه پرچم عباس
آخرین شاه خاندان مغول، بهادر شاه ظفر معروف به شیعه بوده كه مولانا الطاف حسین در نوشته خود به نام «یادگار غالب» می نویسد:

هنگامی كه بهادر شاه ظفر در دهلی بیمار شد، به هیچ وجه بهبودی نیافت، با مشورت میرزا حیدر شكوه، به شاه ظفر تربت امام حسین علیه السلام داده شده كه هرگاه خوب شود بر شبیه حضرت اباالفضل العباس علیه السلام كه در محله رستم نگر شهر لكهنو می باشد، پرچم برافرازند.

پروفسور مسعود حسین رضوی، ضمن نقل بیان میرزا حیدر شكوه می نویسد:

شاه ظفر در حال بیماری خواب دیده بود كه پرچم بر شبیه حرم حضرت عباس علیه السلام برمی افرازد. وقتی كه شفا گرفت، یك پرچم طلایی ساخت و توسط میرزا نورالدین، برادر میرزا حیدر شكوه به لكهنو فرستاد و او به محله رستم نگر آمد و آن را به درگاه حضرت عباس علیه السلام برافراشت.

وقتی كه میرزا شكوه به دهلی آمد، خود شاه خوابش را بیان كرد و تأكید داشت كه پرچم حتما برافراشته شود و دستور او اجرا گردید.



[ صفحه 577]



علاوه بر این، مالك وام در شرح بیماری بهادر شاه ظفر همین مطلب را نوشته و از میرزا غالب نقل می كند كه پادشاه در آن دوران بسیار ضعیف و لاغر شده بود. آهسته آهسته سخن می گفت، فرمود: امروز یك چیز عجیبی مشاهده كردم. بعد از نماز صبح اتفاقا به خواب رفتم و در رؤیا دیدم كه در حال برافراشتن پرچم بر شبیه حرم حضرت عباس علیه السلام می باشم.

میرزا نورالدین عرض كرد: شاه جهان پناه! رؤیای شما صادقه است و از اشارات غیبی است و باید این خواب عملی شود.

شاه هم بعد از شفا یافتنش از بیماری، پرچم را توسط میرزا نورالدین به شبیه حرم حضرت عباس علیه السلام فرستاد و این از كرامات پرچم مبارك حضرت عباس علیه السلام است كه بهادر شاه ظفر یافت و شیعه شد.